• chipperfield_01
  • chipperfield_02
  • chipperfield_03
  • chipperfield_04
  • chipperfield_05

Testo estratto da ARCHITETTI n. 1/2006 – Paginone centrale – Maggioli Editore

Un lapsus da lapide e gesso

I plastici/sculture delle architetture di David Chipperfield sviluppati con stampe 3D dal DIAPReM di Ferrara e dalla CMF Marelli di Cinisello Balsamo

Marcello Balzani, Matteo Fabbri

Fotografie di Christian Martuzzi

A Padova nell’ambito delle iniziative collegate al Premio Internazionale di Architettura “Barbara Capocchin”, l’architetto londinese David Chipperfield espone trentacinque progetti che tracciano il percorso di vent’anni di attività internazionale dello studio. La mostra “David Chipperfield: idea e realtà” è allestita presso il suggestivo spazio del Salone del Palazzo della Ragione. A promuoverla, l’Ordine degli Architetti Pianificatori e Paesaggisti della Provincia di Padova, il Comune di Padova, in collaborazione con Federico Motta Editore. L’allestimento di questa esposizione non è solo una semplice rassegna di architettura, ma l’occasione per tracciare un profilo aggiornato del lavoro della David Chipperfield Architects attraverso una selezione di progetti realizzati, in fase di costruzione o di progettazione. Insolita e innovativa la scelta dell’Architetto di rileggere la rappresentazione dei suoi lavori e proporre, in uno spazio affrescato, un allestimento semplice, “leggero”, ma di grande effetto.

Per l’occasione sono stati rielaborati tutti i disegni originali i quali, portati su tavole di grande formato, fanno da cornice ai plastici dei progetti, sistemati sulla prospettiva del salone, che guida lo sguardo allo scoperta delle architetture dello studio.

L’idea principale è quella di rappresentare in maniera semplice ed omogenea i progetti attraverso “disegni-pitture” e “plastici-sculture”, ponendo particolare attenzione alla forma e allo spazio. Pannelli illustrativi con fotografie e testi illustrano le idee guida dei progetti; in questa occasione lo studio ha scelto di presentare in anteprima diversi lavori: il Museo della Letteratura Moderna a Marbach (Germania), il Museo Figge a Davenport (USA), la Biblioteca Pubblica a Des Moines (USA) e l’edificio residenziale a Madrid (Spagna).

I plastici come sculture rappresentano una delle idee innovative proposte nell’allestimento; da sempre attenta alle nuove proposte tecnologiche, la David Chipperfield Architects ha cercato la metodologia migliore per realizzare questa idea. E’ nata quindi una sinergia con la CMF Marelli di Cinisello Balsamo, da anni importatrice della tecnologia di stampa tridimensionale ZCorporation, e con il DIAPReM (Development of Integrated Automatic Procedures for Restoration of Monuments) del Dipartimento di Architettura di Ferrara, che dal 2002 collaborano allo sviluppo di ricerche sull’utilizzo delle tecnologie di RapidPrototyping nel campo dei Beni Culturali e del Design.

La tecnologia di stampa tridimensionale ZCorporation si basa su un sistema “layer by layer” di costruzione del prototipo; attraverso la sovrapposizione di livelli di polvere di gesso, sulla quale delle testine lasciano un collante in corrispondenza della sezione del modello, viene generata la copia solida dell’oggetto.

Il materiale di costruzione del modello è la polvere di gesso, scelto da molte soprintendenze e restauratori per realizzare copie, essendo un materiale “naturale”; nel caso dell’esposizione il gesso è il materiale che meglio raffigurava l’idea di “plastico-scultura” dell’Architetto londinese.

La fruttuosa collaborazione delle parti coinvolte ha consentito di realizzare più di trentacinque modelli in soli tre mesi e mezzo, partendo dalla semplificazione dei modelli tridimensionali usati normalmente dallo studio per produrre rendering e animazioni fino alla realizzazione di plastici in varie scale, fotografati per il catalogo da Richard Davies.

I modelli 3D dei progetti sono stati semplificati al fine di rappresentare solamente “la sostanza” dell’architettura. Poi è stato creato lo spessore necessario a dare solidità al tutto e infine è stato tagliato in diverse parti secondo le indicazioni dello studio; questo processo di taglio è stato necessario perché molti modelli superavano le dimensioni del box di stampa. Successivamente il modellista dello studio ha provveduto ad assemblare le parti e ad infiltrare il modello con resina epossidica bicomponente per renderlo solido. Il risultato è una serie di modelli candidi, leggermente ruvidi al tatto, che esaltano le forme dell’architettura di Chipperfield, e che offrono al visitatore la possibilità di “toccare l’idea”, ovvero il concetto di costruito nel quale ogni “curioso di architettura” può addentrarsi grazie al percorso espositivo, analizzando le forme attraverso il colore delle tavole e “palpando” il costruito attraverso i modelli.

A completare questo innovativo percorso di rilettura della rappresentazione del progetto, alcuni plastici realizzati dal Laboratorio Morselletto di Vicenza, maestri nella lavorazione della pietra naturale. Il forte legame tra luogo e progetto, che traspare nelle realizzazioni della David Chipperfield Architects, riemerge attraverso questi plastici in Pietra di Vicenza, indubbiamente elemento forte della tradizione architettonica veneta. La rilettura del progetto proposta in questo allestimento, oltre al valore delle architetture dello studio londinese, porta con sé una proposta di innovazione per tutti i progettisti; la possibilità di realizzare in così breve tempo un grande numero di modelli di diverse dimensioni e soprattutto la garanzia che dallo stesso modello virtuale, con poche modifiche, si possano realizzare modelli in diversi materiali, dimensioni e tecnologie, sono prerogativa di un nuovo modo di concepire il progetto.

La diffusione di tecnologie per la stampa rapida 3D consente oggi a tutti i progettisti di poter fruire di una sorta di processo di “solidificazione del progetto” poiché, come afferma Chipperfield e come riporta Fulvio Irace nel testo “Semplice, ordinario, complesso”, pubblicato nel catalogo della mostra “il progetto si fonda sulla possibilità di creare giudizi […] bisogna osservare il modello tridimensionale del progetto, bisogna osservarlo sotto forma di plastico per poterne derivare giudizi in termini spaziali”.

Il metodo di disegno e il plastico sono strumenti privilegiati di studio, che ogni progettista dovrebbe possedere, per mettere a fuoco il processo compositivo attraverso lo sviluppo di forme e volumi che creano l’architettura; la particolare sensibilità mostrata dallo studio David Chipperfield nel seguire tutto il processo di realizzazione dell’allestimento permette di riportare le idee allo sguardo del visitatore.

 

We use cookies to personalise content and ads, to provide social media features and to analyse our traffic. We also share information about your use of our site with our social media, advertising and analytics partners.
Cookies settings
Accept
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Privacy Policy

What information do we collect?

We collect information from you when you register on our site or place an order. When ordering or registering on our site, as appropriate, you may be asked to enter your: name, e-mail address or mailing address.

What do we use your information for?

Any of the information we collect from you may be used in one of the following ways: To personalize your experience (your information helps us to better respond to your individual needs) To improve our website (we continually strive to improve our website offerings based on the information and feedback we receive from you) To improve customer service (your information helps us to more effectively respond to your customer service requests and support needs) To process transactions Your information, whether public or private, will not be sold, exchanged, transferred, or given to any other company for any reason whatsoever, without your consent, other than for the express purpose of delivering the purchased product or service requested. To administer a contest, promotion, survey or other site feature To send periodic emails The email address you provide for order processing, will only be used to send you information and updates pertaining to your order.

How do we protect your information?

We implement a variety of security measures to maintain the safety of your personal information when you place an order or enter, submit, or access your personal information. We offer the use of a secure server. All supplied sensitive/credit information is transmitted via Secure Socket Layer (SSL) technology and then encrypted into our Payment gateway providers database only to be accessible by those authorized with special access rights to such systems, and are required to?keep the information confidential. After a transaction, your private information (credit cards, social security numbers, financials, etc.) will not be kept on file for more than 60 days.

Do we use cookies?

Yes (Cookies are small files that a site or its service provider transfers to your computers hard drive through your Web browser (if you allow) that enables the sites or service providers systems to recognize your browser and capture and remember certain information We use cookies to help us remember and process the items in your shopping cart, understand and save your preferences for future visits, keep track of advertisements and compile aggregate data about site traffic and site interaction so that we can offer better site experiences and tools in the future. We may contract with third-party service providers to assist us in better understanding our site visitors. These service providers are not permitted to use the information collected on our behalf except to help us conduct and improve our business. If you prefer, you can choose to have your computer warn you each time a cookie is being sent, or you can choose to turn off all cookies via your browser settings. Like most websites, if you turn your cookies off, some of our services may not function properly. However, you can still place orders by contacting customer service. Google Analytics We use Google Analytics on our sites for anonymous reporting of site usage and for advertising on the site. If you would like to opt-out of Google Analytics monitoring your behaviour on our sites please use this link (https://tools.google.com/dlpage/gaoptout/)

Do we disclose any information to outside parties?

We do not sell, trade, or otherwise transfer to outside parties your personally identifiable information. This does not include trusted third parties who assist us in operating our website, conducting our business, or servicing you, so long as those parties agree to keep this information confidential. We may also release your information when we believe release is appropriate to comply with the law, enforce our site policies, or protect ours or others rights, property, or safety. However, non-personally identifiable visitor information may be provided to other parties for marketing, advertising, or other uses.

Registration

The minimum information we need to register you is your name, email address and a password. We will ask you more questions for different services, including sales promotions. Unless we say otherwise, you have to answer all the registration questions. We may also ask some other, voluntary questions during registration for certain services (for example, professional networks) so we can gain a clearer understanding of who you are. This also allows us to personalise services for you. To assist us in our marketing, in addition to the data that you provide to us if you register, we may also obtain data from trusted third parties to help us understand what you might be interested in. This ‘profiling’ information is produced from a variety of sources, including publicly available data (such as the electoral roll) or from sources such as surveys and polls where you have given your permission for your data to be shared. You can choose not to have such data shared with the Guardian from these sources by logging into your account and changing the settings in the privacy section. After you have registered, and with your permission, we may send you emails we think may interest you. Newsletters may be personalised based on what you have been reading on theguardian.com. At any time you can decide not to receive these emails and will be able to ‘unsubscribe’. Logging in using social networking credentials If you log-in to our sites using a Facebook log-in, you are granting permission to Facebook to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth and location which will then be used to form a Guardian identity. You can also use your picture from Facebook as part of your profile. This will also allow us and Facebook to share your, networks, user ID and any other information you choose to share according to your Facebook account settings. If you remove the Guardian app from your Facebook settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a Google log-in, you grant permission to Google to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth, sex and location which we will then use to form a Guardian identity. You may use your picture from Google as part of your profile. This also allows us to share your networks, user ID and any other information you choose to share according to your Google account settings. If you remove the Guardian from your Google settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a twitter log-in, we receive your avatar (the small picture that appears next to your tweets) and twitter username.

Children’s Online Privacy Protection Act Compliance

We are in compliance with the requirements of COPPA (Childrens Online Privacy Protection Act), we do not collect any information from anyone under 13 years of age. Our website, products and services are all directed to people who are at least 13 years old or older.

Updating your personal information

We offer a ‘My details’ page (also known as Dashboard), where you can update your personal information at any time, and change your marketing preferences. You can get to this page from most pages on the site – simply click on the ‘My details’ link at the top of the screen when you are signed in.

Online Privacy Policy Only

This online privacy policy applies only to information collected through our website and not to information collected offline.

Your Consent

By using our site, you consent to our privacy policy.

Changes to our Privacy Policy

If we decide to change our privacy policy, we will post those changes on this page.
Save settings
Cookies settings